Gymnasibetygsmysterium!

11 sep 2007
Fråga:
Jag undrar var jag ska vända mej med mina betyg? Första året på gymnasiet gick jag på waldorfskola och fick därmed inga bokstavsbetyg utan skriftliga omdömmen. De sista två åren gick jag på ett ""vanligt"" gymnasium där jag fick bokstavsbetyg i ett ""samlat betygsdokument"". Hur gör jag för att tillgodogöra mej alla tre åren när jag söker till högskolan? Måste papprena gås igenom ev någon och skrivas ihop till ett dokument? eller finns det någon särskild kvot jag kan söka genom? Mitt första år är väldigt viktigt eftersom det var då jag läste de naturvetenskapliga ämnena! Är otroligt tacksam för svar, MVH idamaria

Svar:

11 sep 2007
Hej Du kan inte göra ett blandbetyg med kurser från Waldorf och gymnasiet. Det du måste göra är att läsa färdigt på komvux. Det beror också på enligt vilken studieplan du läst. Om du läst enligt kursplan WK10-12/WK2 10-12 kan Waldorfskolan skriva intyg vilken kurs det motsvarar och ge ett bokstavsbetyg. Det är möjligt att komvux kan väga in detta. Kolla med Waldorfskoolan och med komvux. Hälsningar Chris, www.syoguiden.com