Betyg i utökade kurser, räknas med med i snittet?...

Hej!

Det är så att jag har tre utökade kurser, Engelska 7, Spanska 1 och Naturkunskap 2. Jag har då F i Spanska 1 (hade dock möjligheten att skriva prövning i modersmål 3 och 4, samtidigt som jag läste 1 och 2 i skolan. Kommer därför ut med 1,5 i merit från modersmålet), C i Engelska 7 och A i Naturkunskap 2. Nu är jag väldigt förvirrad, kommer mitt F i Spanska 1, som inte ger mig något merit alls, sänka mitt snittbetyg? Samma sak med Engelskan som förresten ger mig 1 meritpoäng? Hur blir det med Natur 2 då som också är en utökad kurs, men som jag inte får merit för?...

Ivan 2016-05-04 20:34

Kommentarer:

Chris Wigh Studie & yrkesvägledare 2016-05-09

Hej
Betyg i utökade kurser räknas med ifall de krävs för behörighet eller ger meritpoäng.  Betyget i Spanska kommer att räknas med och alltså sänka ditt meritvärde. Även om du har C i Engelska så kommer det inte sänka eftersom kursen ger meritpoäng
Hälsningar Chris

Ivan 2016-05-09

nu följer jag inte med dig. 

den spanska kursen är ju en utökad sådan, och ger ingen merit. Hur skulle den då sänka mitt snitt om jag söker till exempelvis juristprogrammet eller ekonomiprogrammet?

Tvärtom borde ju engelskan sänka mitt snitt i och med att det ger merit? Och precis som du sa så räknas betyg i kurser som ger merit med i snittet eller?

Skriv kommentar: