Samlat betygsdokument

11 jul 2016
Fråga:
Hej jag gick ut gymnasiet 2012 och fick då ett samlat betygsdokument. Jag hade många kurser som blev bort plockade under sista året pga sjukdom och har därför inte fullständiga betyg. Jag har för avsikt att i framtiden plugga upp mina betyg och plugga på universitet.  Jag fick förklarat för mig på komvux att jag har till jag fyller 24 på mig att plugga upp mina betyg , annars får jag inte det pga nya regler. min fråga är nu om detta stämmer?  jag är idag 23 år gammal och har för tillfället inte möjlighet att plugga upp i dagens läge.   Måste jag börja plugga nu för att inte förstöra för mig längre fram eller går det att plugga upp betygen även efter 24 års ålder?

Svar:

11 jul 2016
Hej! Jag är i samma sits som dig. Det finns ingen gräns vad det gäller tid att bli klar, du kan plugga efter 24 års ålder, men reglerna ändras. Det nya betygssystemet, för att läsa till slutbetyg övergår den 1 januari 2017, då gäller enbart gymnasieexamen, krav bland annat på Engelska 6 och Svenska 3, förut behövde man bara Svenska B och Engelska 6. Läste också det förra systemet dvs. IG, G, VG, MVG. Om du har lokala kurser, te.x jag har Svenska C och Vetenskapligmetodkurs, så utgår tyvärr dessa eftersom de går inte att "översätta" till liknande kurser idag. Blev själv riktigt besviken och irriterad över detta. Mvh C