Sakbar betyg i Svenska 3

25 jul 2016
Fråga:
  Saknar betyg i Svenska 3  från mitt avgångsbetyg 2015. Ska nu börja på Folkis och läsa musiker under 1 år. Kan jag läsa svenska 3 där samtidigt som musik och få ett komplett betyg för att söka in på musikhögskola nästa år? Har frågat dem på skolan och de tror att de kan lägga ett schema som passar för mig.  Går det att konpkettwra oå Folkis el är det bara komvux som kan hjälpa mig.   Mvh/Peter Gip@telia.com    

Svar:

01 aug 2016
Hej! Ledsen att svaret har dröjt. Kanske har du fått information på annat håll men här kommer i alla fall mitt svar. Något som skiljer folkhögskola och komvux åt är ju att folkhögskolan utfärdar omdömen och inte betyg. Om det är så att du vill ha ett gymnasiebetyg i kursen ska du gå via komvux. Man kan läsa in gymnasiebehörigheten på folkhögskola och detta ges oftast som ett färdigt paket kallat Allmän kurs. Men mitt tips är som sagt att du hör dig för med komvux för att se om du kan komplettera kursen hos dem samtidigt som du läser till musiker. Lycka till och ha en fortsatt fin vecka! Vänliga hälsningar, Mikaela Aare Blivande Studie-och yrkesvägledare