Arkitekt

07 aug 2016
Fråga:
I gymnasiet gick jag makeup/stylist.. Jag har läst matematik A och pluggat matematik 2b via komvux. Jag har kommit på att jag vill bli arkitekt men har inte läst kemi, fysik, naturkunskap eller matematik 3. Vad är det jag behöver för att kunna gå vidare? Vilka ämnen behöver jag läsa? Finns det ett tekniskt basår man kan läsa i stockholm för att få in det jag behöver? 

Svar:

20 aug 2016
Hej Angela! Ledsen att svaret har dröjt. Kanske har du fått information på annat håll men här kommer iallafall mitt svar. Kul med arkitekt! För att söka Arkitektprogrammet vid KTH i Stockholm krävs följande för den särskilda behörigheten: Matematik 3b alternativt 3c, Naturkunskap 2 (kan ersättas med kurserna Kemi 1 samt Fysik 1a alternativt Fysik 1b1+1b2) samt Samhällskunskap 1b alternativt Samhällskunskap 1a1+1a2. I vart och ett av ämnena krävs lägst betyget E. Om du tidigare har läst Samhällskunskap A med minst godkänt betyg kan du räkna med det betyget och behöver inte läsa till Samhällskunskap 1b eller 1a1+1a2. Du kan läsa mer här om utbildningen och antagningskraven:  http://www.kth.se/utbildning/arkitekt   På ett teknisk basår kan man läsa in alla eller vissa av följande ämnen: Matematik 3b/3c, 4 & 5, Fysik1&2  & Kemi 1 &2. Ta kontakt med komvux i din hemkommun för att se om det finns tekniska/naturvetenskapliga basår/basterminer och om det är rätt väg att gå eller om du ska läsa in behörigheten i enskilda kurser. Lycka till och ha en fortsatt fin helg! Vänliga hälsnningar, Mikaela Blivande Studie-och yrkesvägledare