Tufft val!

26 aug 2016
Fråga:
hej! justnu går jag på teknikvetenskaps linjen men funderar på att byta till informations och medieteknik. problemet är att jag vill jätte gärna studera rymd och flygteknik i högskolan. finns det fortfarande chans för mig att studera det även fast informations och medieteknik är mest om programmering osv? tack på förhand

Svar:

28 aug 2016
Hej Oliver! När man kikar på antagningskraven till KTH:s program Civilingenjör inriktning Farkostteknik krävs grundläggande behörighet och minst E i Matematik 4, Fysik 2 och Kemi 1 för att söka. https://www.kth.se/utbildning/civilingenjor/farkostteknik Efter att ha sett programstrukturen för Teknikprogrammet, så kan du behöva läsa till Matematik 4 & Fysik 2 om du byter till informations och medieteknik. Hör dig för med din skolas studie-och yrkesvägledare om dessa kurser går att läsa som programfördjupning så att du sedan kan söka vidare till programmet(om det är det programmet du är intresserad av såklart). Dessa kurser ingår ju annars i din nuvarande inriktning. Lycka till och ha en fortsatt fin helg!   Vänliga hälsningar, Mikaela Blivande Studie-och yrkesvägledare