Första/andrahandsval

Hej,
Jag undrar hur det går till när man söker ett första och ett andrahandsval till universitetsstudier.
Om man inte kommer in på förstahandsvalet i första urvalet stryks det då så att man automatiskt kommer in på andrahansvalet eller är det valbart?
Mvh
Lina 2007-09-30 00:45

Kommentarer:

Sussi 2007-10-01
Det fungerar inte riktigt så. Du prövas på alla dina alternativ i första urvalet. Inför andra urvalet måste man tacka ja till antagen plats/reservplats för att kunna vara med där. Man kommer inte automatiskt in på andra hands valet om man inte kommer in på det första.

Kommer du in på t ex alternativ nummer tre i din ansökan, stryks du på efterföljande alternativ, de två alternativen över får du reservnummer på om du inte kommit in. (Om du är behörig för det första alternativet i din ansökan men inte kom in i första urvalet, får du ett reservnummer och kan tacka ja till det.) Då är du med i andra urvalet till ditt första hands alternativ. Tackar du inte ja till reservplats, prövas du inte i det andra urvalet på det alternativet (t ex ditt första hands val som du inte kom in på i första urvalet, utan fick en reservplats på)
Kevin 2016-07-11

Hej, nu vet jag inte riktigt ifall denna sida längre är aktuell men jag har en fråga angående första och andrahandsval för universitetsstudier i Sverige.

Det är nämligen så att jag satte Basår i Lund som mitt första handsval, och Basår i KTH - Stockholm som mitt andrahands val, vilket jag ångrar stort nu, då jag hellre vill gå i KTH stockholm då det hade funkat betydligt bättre för mig, så vad skulle hända om jag skulle råka komma in på basåret i Lund, hade jag strykts automatiskt från basåret i Stockholm - KTH även fast jag hade kommit in där? Går det att bli antagen till båda samtidigt och få kunna välja? 

Hur fungerar det? Tyvärr så har urvalet nu redan börjat så det är lite sent för mig nu för att ändra min anmälan vilket är synd.

Men finns möjligheten för mig att välja att studera i KTH (mitt andrahandsval) även fast jag hade kommit in i Lund? 

Svar uppskattas!

Tack på förhand

/Kevin

Skriv kommentar: