jag behöver råd!

Hejsan, jag har läst nv programmet, jag vill läsa till psykolog men det ställs höga krav för at komma in. så frågan är om jag läser till sjuksköterska linjen kan jag sedan fördjupa mig inom psykologi o bli psykolog? jag behöver akut hjälp för ja måste bestämmma mig innan det är försent att anmälla sig till högskolor! mvh  var snäll o svara mig på mail
N.M 2007-10-02 00:45

Kommentarer:

Sussi 2007-10-02
Den enda vägen till en psykologtitel är psykologprogrammet. Man kan vidareutbilda sig till psykoterapeut efter att ha läst till sjuksköterska, men inte bli psykolog.
Laura 2007-10-03
Precis som Sussi skriver så är enda vägen till att bli legitimerad psykolog just psykologprogrammet. Då får du också basutbildningen i psykoterapi ""inbakad"" i utbildningen vilket gör det lättare att bli psykoterapeut efter att du slutfört psykologutbildningen. Det tar alltså inte alls lika lång tid att bli psykoterapeut om du är psykolog i grunden. Men som du säger, det ÄR höga krav som ställs på den sökande, Förutom att du ska ha höga betyg så krävs också att du jobbat i minst ett år på halvtid (på vissa universitet är det ett år på heltid som gäller). Har du testat att göra högskoleprovet? Det är ju också en väg till psykologprogrammet, men du måste ändå ha arbetslivserfarenheten för att vara behörig. Det är en snårig väg att bli psykolog, jag läste själv upp ett antal ämnen på Komvux efter gymnasiet och sen jobbade jag i 1,5 år drygt och nu läser jag första terminen på psykologprogrammet i Umeå. Så om du verkligen känner att det är psykolog du vill bli så ska du satsa på det. Lycka till!

Skriv kommentar: