Gymnasielärare i ett ämne

01 dec 2016
Fråga:
Hej, jag har en fråga angående att ta en annan väg för att bli lärare, det jag har tänkt är följande: Läsa 120hp i antingen Svenska eller Engelska för att sedan gå vidare till KPU (kompletterande pedagogisk utbildning) på 90 poäng. Detta skulle då innebära att jag efter 210 lästa högskolepoäng skulle vara behörig lärare i ett ämne på gymnasienivå. Nu till mina frågor: 1. Mitt mål är att jobba ungefär 50-75% på en skola med mitt ämne. Skulle det vara extremt svårt att landa ett sådant jobb, eller hur ser den möjligheten ut?  2. Blir jag behörig att arbeta med yngre åldrar också med denna typ av alternativa utbildning? Skulle jag till exempel kunna få jobb som allmänlärare eller idrottslärare i årskurs 4-6 eller liknande, eller är jag begränsad till att jobba som ämneslärare på gymnasiet eller högstadiet i enbart mitt valda ämne?   Skulle vara mycket tacksam för svar då jag sökt runt på nätet men inte lyckats hitta någon vettig information om detta. Detta är den enda vägen jag är intresserad av att gå då jag varken är intresserad av att lägga 5 år på högskola med studieskulder och är heller inte intresserad av att jobba som lärare 100%.  Tack på förhand! Mvh Love Jansson

Svar:

22 dec 2016
Hej Love! Ledsen att svaret har dröjt, hade missat din fråga. Har inte något bra svar till dig utan mitt tips är att du tar kontakt med ex Lärarförbundet alternativt studievägledare vid ett lärosäte som har lärarprogram för att få mer info om det kan vara en väg att gå. Lycka till och ha en fortsatt fin vecka! Vänliga hälsningar, Mikaela Blivande Studie-och yrkesvägledare