journalistik och information

Hej!
Jag är intresserad av att skriva i mitt framtida arbete. Jag är inte direkt intresserad av nyhetsjournalistik utan vill gärna kombinera skrivandet i ett informationsjobb, exempelvis inom företag osv. Min fråga till dig är hur jag ska gå till väga. Att skaffa sig en kandidatexamen tycker jag är att föredra, men hur fungerar det? Kan jag läsa 120 p (eller vad det nu är man måste läsa) i både journalistik och medie- och kommunikation. blir det då två kandidatexamen jag får? Kan jag för övrigt läsa dessa friståede kurser på olika universitet eller måste de vara förankrade vid en och samma?
Tacksam för svar!
Mvh Caroline
Caroline 2007-10-08 00:46

Kommentarer:

Bernt Ortner, SYV 2007-10-25
.

Det jag tror att du far efter är någon typ av utbildning, som kan heta exempelvis: Strategisk Kommunikation el dyl. och syftar just till en utbildning för verksamhet som informatör, informationsansvarig eller dyl. i8nom kommuner, landsting, företag etc.

Det är en mycket krävande utbildning. man skall ha breda kunskaper inom data, foto etc. men jobbet består mycket av att man ornar presskonferenser, ansvarar för extern infomation, sätter ihop informationsmaterial såsom kataloger, broschyrer etc och även står för den interna informationen m.m.
Högre jobb inom detta fält innebär ofta att man jobbar i stabsfunktion, såsom t. ex. informationschef el. dyl

Just nu har jag inte kunnat söka efter var dylika utbildningar ligger. utbildningen vid Högskolan Väst
verkar ha försvunnit, men jag kan återkomma.

har man en informatörsutbildning, så är det ju inte omöjligt att man på denna även kan söka journlistjobb, men det verkar ofta vara tvärtom.
Bifogar tillsvidare de utbildningar jag kunde hitta inom Media och kommunikation. jag har inte hunnit titta på dem. Kalmars utbildning mediaproduktion och journalistik tror jag kan vara något som passar dig.

Medie- och kommunikationsvetenskapligt program 180 hp

Örebro universitet
Medie- och kommunikationsvetenskapligt program, inriktning film 180 hp

Örebro universitet
Medie- och kommunikationsvetenskapligt program, inriktning medieproduktion 180 hp

Högskolan i Halmstad
Högskolan i Jönköping
Medie- och kommunikationsvetenskapligt program, inriktning organisationskommunikation 180 hp

Högskolan i Jönköping
Medie- och kommunikationsvetenskapligt program, inriktning PR 180 hp

Högskolan i Jönköping
Örebro universitet
Medie- och kommunikationsvetenskapligt program, inriktning strategisk kommunikation 180 hp

Högskolan i Halmstad
Medie- och kommunikationsvetenskapligt program, internationell inriktning 180 hp

Örebro universitet

Mediekommunikationsprogrammet, allmän inriktning 180 hp

Högskolan Dalarna
Mediekommunikationsprogrammet, inriktning medier och populärkultur 180 hp

Högskolan Dalarna
Mediekommunikationsprogrammet, inriktning medier, kommunikation och idrott 180 hp

Högskolan Dalarna
Mediekommunikationsprogrammet, inriktning reklam och kommunikation 180 hp

Högskolan Dalarna

Medieproduktion och journalistik 180 hp

Högskolan i Kalmar
Gå även in på Hjälmareds folkhögskola ( Ligger i
Alingsås ), www.hjalmared.se

Du kan här titta på deras medie och informationslinje

Skriv kommentar: