socionom/beteendevetare

jag är sugen på att plugga till socionom eller beteendevetare men är lite förvirrad det verkar inte finnas ¨nån beteendevetar linje så hur vet man vad för kurser man ska söka till och om man nu inte skulle komma in på socionom linjen kan man då läsa till socionom genom fristående kurser o sen typ få tenta eller skriva nån uppsats men isåna fall hur vet man vilka kurser man ska söka till då jag vet ju ungefär vad det är dem läser men hur ska man börja vad för kurser exakt är det man börjar med ??????? hoppas nån förstår mig
Linaaa 2007-10-08 00:46

Kommentarer:

Sussi 2007-10-08
Socionom är en yrkestitel och examen som man får genom att gå socionomprogrammet/linjen. Man kan inte få den examenstypen genom att läsa fristående kurser. Men man kan läsa liknande med fristående kurser.

Det finns beteendevetarlinje/program, bland annat i uppsala och på mälardalens högskola. Kärnan är psykologi, sociologi och pedagogik (beteendevetenskapliga ämnen). Man kan också läsa dessa ämnen som fristående och få en generell beteendevetenskaplig utbildning (alltså ingen specifik yrkestitel)

Skriv kommentar: