Tandläkare - naturbasår

17 jan 2017
Fråga:
Jag skulle behöva lite studievägledning. Jag skulle vilja läsa tandläkarprogrammet vid Umeå universitet men först behöver jag gå ett basår då jag på gymnasiet gick det samhällsvetenskapliga programmet vilket betyder att jag inte har läst de kurser man behöver ha läst för att vara behörig till programmet. De erbjuder olika kurspaket till basåret och jag behöver då läsa kurspaket D (se nedan) för att bli behörig. Eftersom jag inte kommer att börja studera förrän i höst undrar jag om det är möjligt att läsa in exempelvis biologi 1 på hermods för att sedan hoppa över den för att det ska bli mindre intensivt när jag börjar på hösten? Kurspaket D – behörighet Bi 2, Fy 2, Ke 2, Ma 4 Läsperiod 1: Biologi baskurs I + Kemi baskurs I + Matematik baskurs I
Läsperiod 2: Fysik baskurs I + Matematik baskurs II
Läsperiod 3: Fysik baskurs II + Matematik baskurs III
Läsperiod 4: Biologi baskurs II + Fysik baskurs III + Kemi baskurs II  Jag har inte speciellt stor koll när det kommer till intagningen men jag antar att jag kommer hamna i grupp BII, gör jag fortfarande det om jag läser in någon kurs nu på distans? Kommer de kurser jag studerar under basåret och eventuellt på distans påverka mitt nuvarande meritvärde? Mitt meritvärde från gymnasiet ligger på 21,20, tror du jag kommer att kunna komma in? Hur stora är mina chanser? Har då räknat ihop poängen från betygen och dividerat med 27 (antalet kurser) och sedan adderat 2,5 i meritpoäng. Har inte räknat med gymnasiearbetet för jag antar att det inte ska räknas med. Jag har inte gjort högskoleprovet, för jag är rädd att få ett dåligt betyg och att jag då inte ska bli antagen på grund av att eventuellt dåligt resultat skulle göra mig till en mindre ”attraktiv” kandidat till programmet. Tycker du jag bör göra högskoleprovet ändå för att kunna vara med i fler urvalsgrupper? Övriga tips och råd mottages gärna!  Med vänliga hälsningar, Julia Lindelund

Svar:

28 jan 2017
Hej Julia! Ledsen att svaret har dröjt. Gällande hur du ska lägga upp dina studier på komvux är mitt tips att du pratar med studievägledarna i din hemkommun, då kan ni i lugn och ro planera studierna för basåret. Betygen från ditt basår kommer att påverka ditt meritvärde. Precis som du skriver hamnar du i urvalsgrupp BII när du kompletterar genom komvux. Angående chanser att komma in så är det svårt för mig att svara på. Det kan variera från år till år. Förra omgången var snittet på cirka 21-22. Här kan du se hur du kan tänka när du räknar ut betygssnittet: https://www.antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/Gymnasieskolan/Gymnasieexamen-2014/Sa-har-raknas-betygen/ Genom att göra högskoleprovet hamnar man i en till urvalsgrupp utöver betygsgruppen.  Kika även här om du inte har läst om alternativ urval via KI: http://ki.se/utbildning/alternativt-urval Lycka till och ha en fortsatt fin helg! Vänliga hälsningar, Mikaela Blivande Studie-och yrkesvägledare