Nytta av språk som ingejör?

Jag har en kandidatexamen i kinesiska och ska söka in till Chalmers till hösten. Jag har tänkt att läsa någon av civilingenjörsutbildningarna. Grejen är att jag vill få användning av mina språkkunskaper efter examen och ha en utbildning som innebär stor rörlighet. Vad kan i så fall vara bra att läsa? Jag tycker både Teknisk fysik, industriell ekonomi, bioteknik och kemiteknik verkar jättespännande, så vad jag väljer kommer att bero mest på hur pass stora möjligheterna är att få ett jobb med anknytning till Kina. Vad tror ni är bäst att välja i så fall?
Love 2007-10-24 00:49

Kommentarer:

Chris Wigh Studie & yrkesvägledare 2007-10-24
Hej
Vilken inriktning du än väljer, i kombination med dina språkkunskaper, så ges stora möjligheter till arbete i Kina eller med företag som har elle rkommer att etablera sig i Kina. På LTH i Lund har man skapat en Kinainriktning på C,D och E -programmet som är Datateknik, Elektroteknik och Inforamtions- och kommunikationsteknik. Det är ett kanske inom dessa områden som du ska satsa på?
Hälsningar Chris, www.syoguiden.com
Bernt Ortner, SYV 2007-10-29
Du kan även titta på Tekniska Högskolan i Lin köping, där man har en asieninriktning på programmet:
Industriell Ekonomi, internationell.
Här kan man inrikta sig på antingen Japan eller Kina.
Bernt Ortner, SYV 2007-10-29
Linköping har även :

Teknsik fysik med elektronik, internationell och
även här har man inriktning mot asien , dvs. Japanske eller kinesiska.

Skriv kommentar: