Läkare

Hej!
Jag gick ut gymnasiet från naturvetenskapligt program med 20,0 i slutbetyg. Jag har sökt läkarutbildningen vid alla Sveriges lärosäten, utan framgång.

Jag har dessutom gjort högskoleprovet, där jag skrev 1,6.

Jag tycker det är svårt att begripa vad de olika lärosäterna har för system för urvalsgrupper. Lunds universitet har visst börjat använda högskoleprov resultat som skiljekriterium i urvalsgruppen för betyg. Jag undrar vad man behöver ha för resultat på högskoleprovet för att komma in i Lund, om man som jag har 20,0 i betyg?? Har de andra lärosätena bara lottning??

Hälsningar Lisa
Lisa 2007-11-01 00:51

Kommentarer:

Sussi 2007-11-01
Karolinska institutet använder prov och intervjubaserat urval till läkarprogrammet. Någon annanstans kan det vara så också...
Per 2007-11-03
Hej Lisa!
Precis som du gick jag ut med 20,0 på NV utan att komplettera och även jag hade 1,6 på högskoleprovet. Som jag förstår det går gränsen vid 1,6-1,7 vid Uppsala, Umeå, Göteborg och Lund som använder lottning. 1,6 räcker kanske till Lund till våren. Kan inte förutsäga oddsen men du har nog större chans i Umeå. Skulle vara tacksam om du kunde skriva hur långt ner på reservlistorna du hamnade. Själv var jag som bäst på 28:e plats.  /Per
Per 2007-11-03
Hej Lisa!
Precis som du gick jag ut med 20,0 på NV utan att komplettera och även jag hade 1,6 på högskoleprovet. Som jag förstår det går gränsen vid 1,6-1,7 vid Uppsala, Umeå, Göteborg och Lund som använder lottning i kombination med hp. 1,6 räcker kanske till Lund till våren. Kan inte förutsäga oddsen men du har nog större chans i Umeå. Skulle vara tacksam om du kunde skriva hur långt ner på reservlistorna du hamnade. Själv var jag som bäst på 28:e plats.  /Per
Nina 2007-11-06
Hej!
Jag gick ocksa ut med 20,0 och skrev nu 1,8 eller forhoppningsvis 1,9 på hogskoleprovet, vantar på normeringstabellen. (Hojde mig från 1,4 så ge inte upp) Vågar man rakna med att komma in till våren? Hur stor chans har man med 20,0 och 1,8? Har också hittat statistik som sager att gransen går vid 1,6-1,7. Hur mycket kan granserna hojas?
Halsningar Nina
Per 2007-11-07
Kan meddela att 20,0+1,8 innebär en garanterad plats på läkarprogrammet på samtliga orter som tillämpar detta system med betyg+hp. Gränsen går just vid 1,6-1,7 och verkar inte höjas, snarare sjunka. Du kommer således garanterat in i Uppsala, Lund, Umeå och Göteborg. /per

Skriv kommentar: