Polis?

Hej! Jag funderar på att utbilda mig till polis. Men hur jag än letar hittar jag ingen information om vad för gymn. utbildning osv. jag behöver. har letat mig blind på polishögskolans hemsida men.. Hjälp!!
Annie 2007-11-04 00:51

Kommentarer:

Sussi 2007-11-04
Samhällsvetenskapliga vore ett bra val om man vill bli polis, läsa mycket om samhället och så... resten om vad som krävs borde stå på polishögskolans hemsida... annars har ams en bra översikt över olika yrken och utbildning...
Bernt Ortner, SYV 2007-11-26

Sussi har rätt i att Samhällsvetenskapsprogrammet kan vara ett
brfa förberedande program för att sedan bli polis.
Man läser mycket samhällskunskap, vilket man från polisens sida är positiva till. Det är även en lite fördel, dvs. kan vara det, att man har ytterligare ett främmande språk, förutom engelskan.

Polisen rekommenderar dock, att eleven främst skall gå det program han/hon vill läsa på gymnasiet.
Det är så många andra faktorer, som avgör om du kommer in på polishögskolan eller inte, så man bör inte knyta upp detta enbart på ett speciellt program.

Samhällsprogrammet har emellertid även historia, vilket krävs för tillträde till polishögskolan .

Den formella behörigheten till polishögskolan kan Du få från vilket program som hnelst på gymnasiet,
men går du samhällsprogrammet så har du detta obligatoriskt inbakat.

både Omvårdnadsprogrammet och Barn- och Fritidsprogrammet lancerar sig annars som bra
program för blivande poliser, dvs. att man lär sig ta ansvar för andra människor, grundläggande sjukvård, att man idrottar etc.

jag vill också påpeka, att det på vissa folkhögskolor finns polisförberedande utbildningar. På gymnasienivå har vi även BErnadottegymnasierna, som bl. a. skall förbereda för polisen.

Det skall inte vara några svårigheter för dig att hitta antagningskraven till polishögskolan, om du går in på www.polisen.se. Det är annars naturligt att man inte föreskriver något visst gymnasieprogram, som eleven skall ha gått innan ansökan.
Bernt Ortner, SYV 2007-11-26
Glömde tala om: vill du bli polis, så för jösse namn
  gör högskoleprovet.

Skriv kommentar: