Söka till Läkarutbildning genom HP

Jag undrar om man kan komma in på Läkarutbildning om man får 2.0 på Högskoleprovet. Jag går nu andra året på NV och har inte så specielt bra betyg. Min motivation att plugga var inte så stor första året och jag missade mycke pågrund av sjukdom. Men jag har / ska läsa de ämnen som är behöriga. Så jag har hört att man kan ta sig in genom HP och intervju, stämmer det??

Tacksam för svar.
Anonym 2007-01-23 00:05

Kommentarer:

Anonym 2007-01-23
Ja det kan du, räkna dock inte med att få 2,0 på hp, ytterst få klarar det.
Anonym 2007-01-24
Men hur mycket räcker det att få då??
Anonym 2007-01-24
För att komma in utan intervju krävs det 2,0 på HP. Däremot har Umeå och KI intagning via HP + intervju.

KI: De kallar de som har bäst HP resultat av alla sökanden (du måste ansöka om att få komma på intervju separat till KI). De senaste gångerna har det krävts 1,7 men denna gång behövdes endast 1,6. Sedan får du komma dit och skriva ett prov (typ intelligenstest) och de som får bäst resultat på det provet får komma på intervju.

""Umeå: Här kallar de också de som har bäst resultat på HP. Skillnaden här är att man kan samla ihop """"extrapoäng"""" som man kan lägga på sin HP-resultat. Gränsen brukar ligga vid 2,0. Denna gång krävdes dock bara 1,9 + att man hade Umeå rankat som 1:a handsval.""
Extrapoängen man kan samla på sig är max 0,3. Har du MVG i tre utav dessa ämnen får du 0,2 p extra:
MaD
EnB
SvB
FyB
KeB
BiB

(d.v.s det räcker med 1,8 ev 1,7 på HP)

Du kan även få 0,1 p extra om du har:
Medellång vårdutbildning (ex sjuksköterska) och 1 års relevant arbetslivserfarenhet eller 3 års arbetslivserfarenhet.

Skillnaden mellan Umeå och KI är att de är mycket lättare att komma in via intervju på Umeå. Umeå har ett system där de enbart kollar på intervjun om du är lämplig som läkare eller inte. Sen sätter de en siffra på dig
1,01 om du är mycket lämplig som läkare
1,0 om du är lämplig
0 om du inte är redo ännu (du får söka igen nästa år)
0,0 om du inte är redo och inte anses bli redo till nästa år (får ej söka inom tre år)
De flesta får 1,0 och alla som fick 1,0 eller 1,01 detta år blev antagna (är så många som egentligen inte vill gå på Umeå och därför tackar nej när de kommer in på annan plats.)

Så ge inte upp hoppet.

(tycker du redan nu ska anmäla dig till provet som går av stapeln 31 mars. Ju fler gånger man gör provet desto bättre går det. Det är mycket taktik på provet och det är bra att lära sig hur det är upplagt.)
Anonym 2007-01-24
Glömde tillägga att dessa poäng (1,01 och 1,0) läggs till de poäng du sökte med. Alltså.. Söker du med 1,8 + 0,2 tilläggspoäng får du 2,0. Därefter får du 1,01 på intervjun (du får med andra ord 3,01)

Söker du däremot med 2,1 och får 1,0 får du 3,1. Alltså kan man aldrig gå förbi någon som har sökt med högre HP än dig själv.
Anonym 2007-01-26
Men vet nån vilken högskola som det är lättast att komma in på genom Högskoleprovet??

Skriv kommentar: