Jurist?

Hej!

""Jag undrar om man kan tillgodose sig med en jurustutbildning genom att enbart läsa """"juristkurser""""?""
Anledningen till att jag frågar är att jag inte har 19 i snittbetyg från gymnasiet och troligen inte kommer att bli antegen till att plugga juristprogrtammet på Sthlm eller Uppsalas Universitet.
Tanken på att plugga upp ämnen har slagit mig, men tar för mycket tid och mycket pengar.
Har läst en del juridikkurser på distans och älskar det, känner att det är min grej, men tyvärr räcker inte gymnasiebetygen till. (Dåligt att mina Matte A, B och C ska påverka mitt snitt att komma in på en linje som inte har något med matte att göra!)

Tacksam för svar!
Anna
Anna L 2007-11-16 00:53

Kommentarer:

Sussi 2007-11-16
Man kan läsa sig till en examen med rättsvetenskap som huvudämne (a, b och c kurs i rättsvetenskap, 90 hp ska utgöras av huvudämnet). Finns också några rättvetenskapliga program på några universitet/högskolor. Men man kan inte jobba som domare, åklagare och sånt genom en sådan utbildningsgång. Det måste man gå juristprogrammet för att kunna bli. Andra områden där kunskaper i juridik/rättsvetenskap är användbara kan man få jobb inom med annan rättsvetenskaplig utbildning är juristprogrammet.
Anna L 2007-11-16
Hej igen!

""Läste på ett forum om """"att plugga upp betyg""""/ prövningar att man kan läsa ett helt nytt ämne (som man tidigare inte läst när man gick i gymnasiet) och då lägga till det på sitt gymnasiesnitt och på så sätt höja snittet. Stämmer det? Det låter ju lite för bra för att vara sant?""
Tacksam för svar!

Anna
Alex 2007-11-19
Det kan du väl iof göra men du kan inte flytta bort några ämnen i ditt utsprungliga betyg. Med andra ord, du kan närma dig 20.0 men aldrig nå det den vägen. Annars hänger ju mattekurserna ihop, tar du tag i matten kanske det blir rätt lätt att höja alla kurserna? Du höjer ju snittet betydligt mer genom att tenta upp en mattekurs än att läsa en annan kurs.
Anna L 2007-11-19
Hej!
Tack för ditt svar.

Men jag tror inte att jar klarar mattekurserna jag gjorde på gymnasiet, läste a.b och c och fick G i alla, och det fick jag kämpa för. Tror inte att jag kan ge mig på att höja dem tyvärr. Jag vill närma mig ett högre snitt, då är alltså den ända vägen att göra prövningar i de ämnen man redan läst på gymnaiet?
Vaför kan man inte nå högre snitt genom att läsa nya kurser?
""Känns som att det är """"större"""" chans att höja snittet om jag läser en 100p kurs och får MVG än läser en 40p kurs i ett ämne jag redan har VG i och höjer till MVG? Det lär ju ta längre tid också eftersom man endast kan söka/göra prövningar 2 gånger om året, då det är fler 40 och 50 p kurser jag behöver pröva upp betyget på. Kankske jag borde gå till någon studievägledare och visa mina betyg och berätta mina mål och tankar för? Det känns väldigt invecklat detta.""

Tacksam för svar!
Eva 2007-11-26
Hej!

Jag undrar om jag kan höja mitt snitt från gymnaiset genom att plugga nya gymnaisekurser?
Jag har ca 14 i snitt och vill nå 18, är det möjligt den vägen?

Skriv kommentar: