civil ekonom

Jag har bara mattematik B. Kan jag läsa in en civil ekonom utbildning i alla fall?

Jag har sett att Blekinge tekniska högskola har grundkurs i företagsekonomi o där krävs det endast matte B.

""Men frågan är om det är någon ide o plugga sånt. För jag vill bli """"behörig"""" ekonom o kunna söka alla slags jobb, men man kanske måste ha matte c för det?""

Jag är dålig på mattematik men tycker det är roligt med ekonomiska teorier o liknande.

Kalle 2007-11-21 00:54

Kommentarer:

Chris Wigh Studie & yrkesvägledare 2007-11-21
Hej
Jag tror att nästan alla civilekonomutbildningar kräver Ma C även om högskolorna kan få dispens att ta bort det kravet. Jag tror man behöver kursen för att klara av utbildningen annars hade man inte haft den som en behörighet. För att få yrkestiteln Civilekonom måste du gå just det programmet.
Hälsningar Chris, www.syoguiden.com
Mickan 2007-11-22
Jag har precis börjat läsa till civilekonom. Det är mer matematik inom vissa kursen än andra, men du behöver matematik C för att kunna hänga med tror jag. Däremot kan du fundera på vad exakt det är du vill jobba med inom ekonomi. En civilekonomexamen är en bred examen som passar om man vill ha bra bredd (visst gör man inriktningsval men man har samma grund). Men om det är så att du kanske är intresserad av något mer specifikt eller så kan du kolla upp olika KY-utbildningar som finns. Dessa erbjuder en   
mer direkt och inriktad utbildning, kanske mer på det du vill läsa/är intresserad av.
Lycka till!
Ulla 2007-11-22
Hej, jag är en tjej som bor i lund och jag vill läsa till civilekonom men jag undrar är kravet stort att man ska ha ett högt snitt? jag vet att det är svårt att säga eftersom det är olika för varje gång men på ett ungefär skulle du kunna tala om för mig vad snittet brukar vara på? är det troligtvis omöjligt att bli intagen om man har ett snitt på 14.5?
jag behöver verkligen HJÄLP! snälla
Mickan 2007-11-22
Det beror på vart och vilken skola du tänker plugga på samt vad du ska ha för inriktning. Det finns många olika ekonomiprogram. Att komma in på 14.5 kan vara svårt, men kolla www.vhs.se och deras antagningsstatistik. Man kan ju också söka på Högskoleprovet. Andra gör så att de läser grundkurserna som ingår i programmet löst och under tiden pluggar upp sina gymnasiebetyg. När de sedan har tillräckligt höga betyg och kommer in på programmet kan de tillgodogöra sig de kurser de läst och kan hoppa upp en årskurs eller två (beroende på hur lång tid du har pluggat och det tar för dig att få upp betygen).
lycka till!
Ulla 2007-11-22
Hej, tack för ditt svar. Jag har pratat med många människor om högskolan och så men inte riktigt förstått vad de menar men du hjälpte mig verkligen. Jag kan inte sluta oroa mig för om det är möjligt att jag kommer in med det snittet. Men kostar det att läsa upp sina gymnasiebetyg och vet du vad snittet brukar ligga på för civilekonom?

Skriv kommentar: