Master i journalistik

Hej,

jag har en kandidatexamen i journalistik med statsvetenskap som biämne, och jag arbetar just nu som reporter på en tidning. Jag trivs bra med det, men funderar på att läsa lite mer i framtiden. Jag är särskilt intresserad av historia, idéhistoria och internationella relationer. Men eftersom jag redan har en examen och ett jobb, skulle det kännas lite konstigt att börja läsa lösa kurser nu, kurser som dessutom inte har någon direkt koppling till mitt jobb.

Om jag däremot skulle börja läsa igen med målet att ta en masterexamen, skulle det hela kännas enklare att motivera för en arbetsgivare. Jag skulle även kunna tänka mig att söka jobb som nyhetschef i framtiden, och jag tror att en högre examen skulle kunna vara en merit då.

Min fråga lyder nu: Vilka möjligheter har jag med en kandidatexamen i journalistik att läsa vidare till en master?

Jag har själv letat som en dåre på nätet, men det enda  som jag hittat som jag skulle kunna söka är masterprogrammet i journalistik på Stockholms universitet, och möjligtvis masterprogrammet i samhällsvetenskap med inriktning medie- och kommunikationsvetenskap på Uppsala universitet. Men jag vill helst inte bara läsa journalistik i två år till.  

Drömmen för mig vore att kunna läsa ett helt masterprogram i något annat ämne, exempelvis historia, alternativt att läsa lite kurser på grundnivå i de ämnen som intresserar mig, och sedan göra ett examensarbete i journalistik, och få ut en masterexamen i slutändan i alla fall.

Är det möjligt? Eller måste jag alltid ha en kandidatexamen i exempelvis historia, för att kunna söka masterprogram där historia ingår?

Mvh, Rebecca
Rebecca 2007-11-24 00:55

Kommentarer:

Sussi 2007-11-24
Jag har sett att det är lite olika med krav för masterprogram. De flesta har krav på kandidat i samma eller liknande ämne. Men det finns några masterprogram med krav på kandidat med vilket som helst som huvudämne (står inget specifikt om det) och där det t ex är samhällsvetenskapligt ämne som krav. För masterstudier i historia verkar det bara finnas krav på kandidat i historia, vad jag har sett.

Skriv kommentar: