Idrottslärare

Hej Syoguiden!

Jag ska söka in till Idrottslärare i höst. Jag har inte läst Idrott B men haft specialidrott i 3 år så vad jag har förstått så har jag behörighet. Men när jag sökte förra året så fick jag besked om att jag inte hade behörighet. Jag kollade upp med min gamla skola och sedan var allting ok. Men nu undrar jag om jag kan gå tillväga annurlunda i år när jag skall söka för att göra det smidigare. Kan jag skicka in intyg om Reell kompetens? Har hittat på skolans hemsida blanketter för det. Ska jag skriva att jag har haft specialidrott 3 år? Kan jag också skriva ned övriga idrottsmeriter, landskamper, utvecklingslandslaget tex...Antar att det bara sker intagning på betyg/högskoleprov och kanske inte att man kan öka sina chanser genom att bifoga sina idrottsliga meriter?

Hoppas att ni kan hjälpa mig med svar!

Vänliga hälsningar Linus
Anonym 2007-01-24 00:05

Kommentarer:

Anonym 2007-01-24
Hej
Specialidrotten ersätter inte alltid Idrott B. På de utbildningar där man har det som ersättningskurs framgår det. När du söker ska du kryssa i rutan dispens/undantag, skicka med ett betyget och även skriva några rader att du vill ansöka om att ersätta specialidrotten med Idrot B. Där skolor har  skrivit att de godtar ersättning så är deti nga problem men står det inget så är det upp till varje skola att bedöma om du kan ha den som ersättnngskurs. Specialidrotten ersätts alltså inte automatiskt Idrott B

Skriv kommentar: