Kombinera turism och miljöfrågor?

Hej!

Jag studerar just nu på universitet och har snart en kandidatexamen i kulturgeografi med inriktning på turism. Jag har då en examen från turismprogrammet.

Detta skulle jag vilja kombinera med miljöarbete och skrivande, exempelvis som reseskribent.

Vilka vägar rekommenderar ni att gå? Alltså inte specifikt för enbart yrket reseskribent utan något som kombinerar de tre områdena.

Jag önskar tips på master/påbyggnadsutbildning eller fristående kurser på 2-3 terminer som kan leda till ett arbete inom turism, miljöfrågor och eventuellt också skrivande (facktext och undersökningar).

Tacksam för svar!

Ann
Ann 2007-11-27 00:55

Kommentarer:

Chris Wigh Studie & yrkesvägledare 2007-11-28
Hej
Du skulle kunna bygga på din utbildning med en magister- eller masterexamen i kulturgeografi med inriktning turism. Där kan du kanske välja att skriva en uppsats med inriktning mot de miljö- och turismfrågor. Det finns sådana utbildningar på Mittuniversitetet. Det kanske där du har gått din grundutbildning?
http://www.miun.se/mhtemplates/katalogprogram____22285.aspx?KatalogProgramId=209
Hälsningar Chris, www.syoguiden.com
Ann 2007-11-29
Hej och tack för svaret.

Denna påbyggnadsutbildning känner jag väl till men funderar på någon annan utbildning med en tydligare miljöprofil och med mer praktiska inslag. Jag har redan vana av att skriva uppsatser och likn så det behöver jag inte öva mer på.

Det ska inte vara grundkurser utan påbyggnadskurser oavsett om det är ett helt program eller fristående kurser. Det ska vara en väl avvägd studieplan som innehåller ämnena miljö och skrivande/analys av olika slag. Något som är ett bra komplement till den kandidatexamen jag kommer att få i kulturgeografi. (Ämnesspecifik studievägledning saknas på skolan)

Tacksam för tips!

Kombinera turism och miljöfrågor?
Hej!

Jag studerar just nu på universitet och har snart en kandidatexamen i kulturgeografi med inriktning på turism. Jag har då en examen från turismprogrammet.

Detta skulle jag vilja kombinera med miljöarbete och skrivande, exempelvis som reseskribent.

Vilka vägar rekommenderar ni att gå? Alltså inte specifikt för enbart yrket reseskribent utan något som kombinerar de tre områdena.

Jag önskar tips på master/påbyggnadsutbildning eller fristående kurser på 2-3 terminer som kan leda till ett arbete inom turism, miljöfrågor och eventuellt också skrivande (facktext och undersökningar).

Tacksam för svar!

Ann
Svar:
Insänd 2007-11-28 av Chris Wigh
Turism
Hej
Du skulle kunna bygga på din utbildning med en magister- eller masterexamen i kulturgeografi med inriktning turism. Där kan du kanske välja att skriva en uppsats med inriktning mot de miljö- och turismfrågor. Det finns sådana utbildningar på Mittuniversitetet. Det kanske där du har gått din grundutbildning?
http://www.miun.se/mhtemplates/katalogprogram____22285.aspx?KatalogProgramId=209
Hälsningar Chris, www.syoguiden.com
Dan Nordlöf 2012-07-31

Hur gick det?

Skriv kommentar: