Ulf

Jag undrar vad är mest lönsamt, att skaffa sig en master- eller doktorandexamen? Jag antar att det är det sistnämnda, eftersom det tar dubbelt så lång tid.

Sedan undrar jag om masterutb. som ges i Sverige är av hög kvalitet? Jag har en examen i ekonomi, borde jag satsa på att ta en masterex. på Handels?
Master eller Ph.D.? 2007-12-09 00:58

Kommentarer:

Chris Wigh Studie & yrkesvägledare 2007-12-10
Hej
Jag tror att man bör satsa på en master för att stå sig i konkurrensen. Dessutom så är en master internationellt gångbar ifall man vill arbeta utomlands.
Hälsningar Chris, www.syoguiden.com
Ulf 2007-12-10
Är inte en Ph.D. int. gångbar?

Jag glömde fråga en sak till, Om man vill söka till en doktoranutb, kan man göra det om man har en kandidatexamen + 60 hp från fristående kurser, eller måste man har 240 hp från en och samma program?
Sussi 2007-12-11
För att bli behörig till forskarutbildning (""doktorandutbildning"") ska man ha magister eller masterexamen, där poäng i det ämne man vill doktorera i ska utgöra minst 90 hp (60 poäng).
Att ha en kandidat och 60 hp lösa kurser är inte nog, så länge de 60 hp inte resulterar i en magister.

För program behöver det inte vara på det sättet, en del kandidatprogram ger sedan behörighet till forskarutbildning.

Skriv kommentar: