Managementkonsult

Jag har efter många om och men hittat det perfekta yrket för mig - managementkonsult. Jag tycker att det låter otroligt kul och intressant, och det sammanfattar allt jag vill ha ut av ett jobb. Men det är ju hård konkurrens, och därför vill jag nu när jag står inför att snart söka till heltidsstudier på högskolan ha lite hjälp med vad jag borde läsa.

""Min första tanke var att läsa åtminstone en bachelor på HHS, och sedan en master där eller ngn annanstans beroende på hur det känns efter de åren. Jag bör komma in där med HP-resultat, men måste i så fall läsa till Ma D samt Moderna språk steg 3. Men skulle vilja börja plugga HT 2008 och hinner inte läsa upp dessa tills dess... Funderar på hur mycket skillnad det kan tänkas göra att gå där? Räknas den som så mycket bättre att det är värt att göra det.... eller kan jag lika gärna läsa på t.ex. Uppsala eller Lund? Räknar förstås med att kämpa hårt under studietiden oavsett vart jag läser, men tänker på om bara att man läst på HHS räknas som så mycket bättre. Eller kan det se """"lika bra"""" ut om man läser en bachelor ngn annanstans och sedan en masters på HHS?""

Har även funderat lite på att istället kanske läsa civilingenjör med inriktning industriell ekonomi. Vet dock inte om detta passar mig, men där vet jag att jag kan komma in på t.ex. Chalmers eller KTH, som jag antar räknas som de bästa. Även där kommer jag i så fall behöva läsa till ämnen. Även det verkar kul men tror att jag skulle tycka det andra är intressantare.

Så min fråga är väl egentligen hur viktigt den specifika skolan är, eller om en annan skola kan vägas upp av riktigt bra betyg? Och är det som jag hört att man egentligen kan läsa vad som helst för att sen jobba som managementkonsult...? Kanske något helt annat och sedan läsa till några ekonomikurser? Tycker samtidigt att civilekonom eller nationalekonomi verkar väldigt intressant så läser gärna det.

Hur som helst, vill få en grym grund att stå på för att öka mina chanser att lyckas, och behöver som ni kanske märker lite hjälp med detta.
Em 2007-12-10 00:58

Skriv kommentar: