Från gymnasiet till psykologprogrammet

Hej.
Det är så att jag nu bestämt mig för att jag vill försöka komma in på psykololgprogrammet. Jag går för tillfället i trean på gymnasiet(ES-musik) och kommer nog ligga på runt 16 poäng när jag går till sommaren.
Så jag undrar hur jag ska bära mig åt för att komma upp i de betug som krävs för att komma in på denna linje. Jag har förstått det som att man inte får läsa upp sina betyg på vilket komvux som helst utan att man på många måste tenta av kurser.
Då jag är villig att göra det som krävs för att klara detta funderar jag även på att göra högskoleprovet. Därför undrar jag också hur mycket ens resultat skulle förändras om man lästa någon högskoleprovsförberedande kurs?

Tack på förhand!
Marco 2007-12-16 00:59

Kommentarer:

Chris Wigh Studie & yrkesvägledare 2007-12-17
Hej
Det finns två möjligheter, antingen att höja dins betyg eller/och skriva högskoleprovet. Söker du före 2010 behöver du dessutom ett års arbetslivserfarenhet.Högskolorna har dessutom fått större möjligheter att ta in en dela av plasteran genom andra urvalsmetoder så det finns säkert utbildningar som kommer att använda sig av det Om du ska höja dina betyg så enda möjligheten att göra det genom prövningar. Det innebär att du läser in kursen på egen hand. Det finna inget komvux som tillåter att du går  på några lektioner om du inte har IG i kurser.Det är svårt att svara på om en sådan kurs förbättrar resultatet även om jag tror att det inte kan försämra det. Jag bifogar en länk om högskoleprov där du
bl a kan få tips gratis
http://www.hpguiden.se/
Hälsningar Chris, www.syoguiden.com

Skriv kommentar: