Distans

Jag gick Samhäll och saknar alltså behörighet för läkarprogrammet. Ett naturvetenskapligt basår väntar därför, har jag förstått!

1. Genom vilka skolor kan jag läsa ett nv-basår på distans?
2. Kan detta kombineras med boende utomlands?
3. Måste ett basår ta ett år, eller kan jag välja att läsa mer intensivt och bli klar snabbare?
4. Hur bedömer du mina chanser att komma in på läkarlinjen efter basåret? Jag har bara hunnit göra högskoleprovet en gång och fick då 1,2 som resultat.

SÅ tacksam för svar! Jag oroar mig ganska mycket för detta - det känns som att det mesta talar emot mig och min yrkesdröm, bara för att jag inte gick NV pa gymnasiet. Gott nytt / Erika
Erika 2008-01-01 01:01

Kommentarer:

Chris Wigh Studie & yrkesvägledare 2008-01-02
Hej
Du kan läsa basåret på komvux och på högskolan. Kollamed komvux i din hemkommun om de har kurserna på distans. Om du villläsa basåret på högskolan på kan du gå in på www.studera.nu och söka. Jag tror inte du kan läsa basåret om du ska bo utomlands eftersom det ingår en hel del laborationer som kräver närvaro.
Om du ska ha chans att komma in på läjarlinjen bör du ha 20.0 i betyg eller 2.0 på höp.Om du har 20,o i betyg såär det en del lärosäten somhar höp somskiljekriterium och då bör nog ha minst 1,7 eller 1,8. Tänk på att om du läser basåret på komvux så läggs de betygen med och kan därmed sänka ditt snitt.
Hälsningar Chris, www.syoguiden.com

Skriv kommentar: