Söka jobb eller plugga vidare?

Plockar inom några veckor ut en högskoleexamen i medieteknik på 120Hp (2 år) från Linköpings universitet.

Frågan är om denna examen räcker till jobb, eller gör jag bättre i att studera 1 år till? Vad krävs för en kandidatexamen (3år)? Räcker det med att jag läser fristående kurser så jag får ihop till 180Hp, eller att jag går något slags färdigt program för att få ta kandidatexamen?

""Helst skulle jag vilja börja jobba. Vad är då en """"högskoleexamen i medieteknik"""" värd?""
Enda arbetslivserfarenhet jag har är sommarjobb senaste 3 åren på diverse industrier. Den examen jag får nu innehåller inget examensjobb, hur pass negativt är det? Vad kan jag tänkas få för nivå på jobb? Lön? Vad får jag för befattning?

Enligt Saco förväntas det bli brist på bl.a. högskoleingenjörer, datavetare och systemvetare de närmsta åren, vilket bäddar gott för mig, eller? Den allmänna konjunkturen är ju också god just nu.

Som sagt, plugga vidare eller söka jobb?
Martin 2008-01-03 01:01

Kommentarer:

Sussi 2008-01-04
För en kandidatexamen krävs det inte bara 180 hp hur som helst, 90 hp av detta måste vara i samma ämne (huvudämne) inklusive uppsats/examensarbete. Bäst skulle nog vara att prata med syo på ditt lärosäte, denne kanske kan ge svar på lämpliga vägar att fortsätta med till en kandidat, om det är möjligt.

Skriv kommentar: