Fragor infor lakarstudier

1) Hur fungerar det med ""provning""? Kan man gora det nar som helst? Far man saker att plugga pa innan? Jag tanker forsoka hoja mitt Ma B-betyg, sa att mitt snitt blir 20,0, och vill darfor ha ALL INFORMATION om detta!!!

2) Via vilka hogskolor kan jag ga Naturvetenskapligt Basar?

3) Vid vilka hogskolors Nv-basar ar MA C ett behorighetskrav?

4) Om jag vill lasa basaret vid en hogskola dar MA C ar ett krav, hur kan jag lasa in den kursen innan da? Pa distans? I sa fall, kan jag borja nar som helst sa att jag hinner bli klar till i host da basaret startar?

5) Om jag laser in MA C som i fraga 4, spelar det nagon roll om jag gor det via Komvux eller hogskola? Dvs, kan denna kurs komma att sanka mitt snitt om jag laser den via Komvux och inte far MVG?

Jattetacksam for hjalp!!! Mvh Sophie
Sophie 2008-01-08 01:02

Kommentarer:

Chris Wigh Studie & yrkesvägledare 2008-01-08
Hej
Det är många universitet och högskolor som har naturvetenskapligt basår. Bl a Götebor, Halmstad, Jönköping, karlstad, Stockholm, Växjö, Örebro Malmö, Uppsala. De flesta kräver Ma C. Du får gå in på de skolor som har basåret och kolla behörigheten. Du kan gå in på www.studera.nu ock söka efter basår. Gå in på söka utbildning, därefter på NATURVETENSKAP, därefter alla lärosäten, och därefter förutbildningsprogram.
Jag tror också det är bra att ha med sig Ma C när man börjar basåret eftersom det kräver ganska mycket arbete.
Om man kan göra prövnin gnär som helst beror på hur komvux har lagt upp sina prövningar. Många komvux har vissa sk prövningsperioder. Ta kontakt med det komvux du tillhör och kolla med dem.Om du läser in Ma c på komvux så räknas det med i ditt snitt.
Hälsningar Chris, www.syoguiden.com
Louise 2008-01-16
Jag går basåret i Malmö nu och de har Ma B som krav, men trots det så måste alla läsa Ma B igen när de börjar på basåret för att ""vänja sig vid högskolans sätt att räkna"", och så klart repetera. Vet inte hur det är på andra ställen, men jag tycker det har fungerat bra - det tar ju trots allt bara en halv termin att läsa in Ma B på basåret.

Skriv kommentar: