Kan man få en andra chans?

Hejsan, jag har inte skrivit in mig på den andra terminen. Men får jag skriva in mig igen om, så att jag går om året? Eller är det uteslutet för alltid att gå i skolan igen?

Exempel, Att bara hoppa av skolan utan att informera dem (mao inte skriva in sig på andra terminen). Har jag lika stor rätt att komma in i skolan som nästa års sökande eller?
Sebastian S. 2008-01-17 01:05

Kommentarer:

Sebastian S. 2008-01-17
Jag går på universitetet så, inte gymnasium eller liknande.
Suss 2008-01-17
Om man hoppar av utan att informera skolan, får man ingen platsgaranti när man vill komma tillbaka. De som anmäler sitt avhopp eller avbrott kan söka om att hoppa på igen. De som inte sagt något kommer längre ner i rangordningen. Om det finns ledig plats på andra terminen, kan du få en plats och fortsätta studierna. Kontakta syo på skolan och fråga om vad som gäller där.
Sebastian S. 2008-01-17
Tack så mycket för svaret. Men hur kommer det sig att jag kommer längre ner i rangordningen? Det blir alltså inte lika med alla andra?
Sussi 2008-01-17
De brukar ha olika proriteringar, t ex 1 är de som av medicinska själ, värnplikt eller liknande omständigheter var tvungna att ta paus från studierna (och meddelade det), 2 är de som sagt till att de ska ta uppehåll från studierna, 3 något annat och så vidare. Så det är inte lika för alla. Jag tror inte du kan söka om till programmet med nästaårs sökande och hoppa över en termin som du redan läst. Diskutera med syo på skolan om vad det finns för alternativ i ditt fall.

Skriv kommentar: