Fundering angående KPU

22 okt 2018
Fråga:
Hej! Jag har sedan tidigare en pol.kand med inriktning statskunskap men efter att ha varit verksam inom "branschen" känner jag att jag har hamnat fel och inte trivs med de jobb som jag har haft eller som går att söka. Då jag länge haft tanken om att bli lärare så har jag några funderingar på hur jag skulle kunna lägga upp en sådan utbildning. De ämnen som jag främst är intresserad utav att undervisa i är samhällskunskap, historia och möjligtvis svenska. Då jag inte har studerat historia eller svenska på högskola/universitet så måste jag naturligtvis läsa även dessa. Min fråga blir då: kan jag läsa dessa kurser helt fristående, för att när de är avklarade söka till KPU och bli behörig att undervisa i dessa två/tre ämnen?

Svar:

23 okt 2018
Hej, Ja, du kan läsa de ämnen du vill ha i din lärarexamen som fristående kurser för att sedan söka KPU. Kontakta gärna en vägledare på den institution där du vill göra din KPU om du vill ha hjälp med att planera studierna. Läs även på om KPU utbildningen du vill gå så att du förstår själva upplägget och vad som krävs för att du ska bli behörig att söka för de ämnen du vill ha. Lycka till!