Nya regler

Jag fatter inte hur det fungerar med antagning i 2010 om man har gjort prövning.  Om jag gör prövning nu på en kurs jag läste på komvux förra terminen, och en kurs som jag har inte läst förut, räknas jag i grup 1 eller 2?? (jag ska förhoppningsvis få ett slutbetyg efter höst i året)  Kommer den original betyg vara på min slutbetyg eller den nya?

Också, om det är så att jag hamnar i grupp 2, vad menas det när de skriver att en tredjedel av platser i grupp 2 flyttas över till direktgruppen, grupp 1?  Har både grupp samma nummer av platser från början(t.ex. 100 platser grupp 1 och 100 grupp 2 och sedan efter har grupp 1 133 platser som ges bort och grupp 2 66???  Eller ska en tredjedel av dem som söker i grupp 2 flyttas till grupp 1???  Fattar inte alls  :(
Adelie 2008-01-23 01:06

Kommentarer:

Chris Wigh Studie & yrkesvägledare 2008-01-24
Hej
Om du har prövat i en kurs för att höja betyget så prövas man i både grupp 1 och 2. I grupp 1 prövas då  med meritvärdet från slutebtyget och inget annat och i grupp 2 med slutbetyg + den upplästa kursen. Om man gjort en prövning för att bli behörig så prövas du enbart i grupp 2.
När det gäller platser i varje grupp så fördelas de i förhållande til antalet behöriga i sökande i varje grupp. Därefter tar man bort en tredjedel av antalet platser och för över till grupp 1.
Hälsningar Chris, www.syoguiden.com
Adelie 2008-01-24
jag har gjört prövning innan jag ska ta ut slutbetyg...   Kommer den original betyg vara på min slutbetyg eller den nya?  om ja, borde jag räknas som direktgrupp, eller??

Skriv kommentar: