vad göra om man valt fel utbildning?

Hej!Har nu läst international business i 1.5 år och insett att ekonomi inte är det jag vill syssla med.men frågan är, finns det möjlighet att arbeta med något kreativt som PR, reklam och journalistik efter en sådan utbildning eller är man fast i ekonomi och business? vet inte om det är värt att fullfölja sista året för att sen läsa master i något mer kreativt eller hoppa av redan nu?
snälla hjälp mig om ni har nån ide eller förslag!!!

Tack!

jenny
Jenny 2008-01-28 01:07

Kommentarer:

Chris Wigh Studie & yrkesvägledare 2008-01-29
Hej
Jag tycker du sk avända dig till studievägledaren på den institutionen där du läser. De ska kunna svara på frågor om arbetamarknad och dyl på sin inst.
Hälsningar Chris, wwww.syoguiden.com
Richard 2008-02-14

Reklam ar ju mer pa den grafiska sidan och marketing  
mer affarsinriktad.
Det finns KY utbildningar bade i Sverige och utomlands inom grafisk reklam, tex Martin College i Australien.

Efter din nuvarande utbildningen kan du soka jobb inom marknadsforing och reklam.
Du kan bla ga genom ett sk Graduate Program eller Traineeship, som de flesta storre foretag erbjuder.
De tranar upp dig inom marketing under 1-2 ar ungefar. Du maste dock vara under 25 for att soka.
Alternativt, sok job som tex marknadsassistent.

I Sverige kan det vara lite svarare att hitta en magister som inte kraver en kand inom reklam/mkt, men utomlands finns det manga - tex i Australien.

Om du vill arbeta inom journalism maste du ha en kandidat i stort sett, jag har provat sjalv med min Business utbildning...gar inte.
Det kan handa att foretag inom Business journalism kan anstalla dig, fast dessa tillfallen ar fa.

Om du vill fa ett arligt svar pa jobb chanser med din utbildning ga till rekryterare for intervju eller AMS.
Studievagledare ar i min erfarenhet inte realistiska.

""Personligen hade jag last klart utbildningen och tagit ett 1-2 arigt diplom inom reklam, eller en magister kanske...fast ett diplom later mer """"hands-on"""".""

I slutandan ar det dit eget val.
Jag har sjalv bytat utbildning ett par ganger, det ordnar sig vilket du an valjer.

Skriv kommentar: