Statsvetenskap !

Hej ! Jag har ett par frågor här som jag hoppas att du kan svara, eftersom vår syo inte verkar kunna göra det!

1. Är det sant att man hamnar i en annan kö om man inte söker till universitet direkt efter gymnasiet, utan pluggar upp betygen eller jobbar?

2. Vad kan man bli om man har pluggat statsvetenskap? Alltså vad finns det för framtidsutsikter? Vad krävs det för intagningspoäng och hur kan man leta fram det?

3. Kan man fortfarande få advokat titteln om man läser affärsjuridik?

tack på förhand !
Sömnlös i Stockholm 2008-02-15 01:11

Kommentarer:

Nisse 2008-02-16
1. Har du gått på gymnasiumet och läser upp betygen på komvux så är det fortfarande den kvoten som gäller. Du kan dock göra högskoleprovet och söka på en till kvot och har du arbetat i fem år på minst deltid så kan du söka på en kvot inom högskoleprovet där man får räkna med 0.5 poäng. Men den kvoten kanske kommer att försvinna snart.

2. Du kan bli statsvetare...Det bästa är kanske att gå med i något parti och bli någon slags expert där. Fast de flesta som pluggar statsvetenskap blir arbetslösa eller arbetar åtminstone inte som statsvetare, utan mer på ikea, ica eller i tunnelbanan.
Kolla upp statistiken på vhs.se

3. Först ska du skaffa dig en jur kand. Dvs läsa 160 poäng inom juridik, helst på juristlinjen. Sen ska du ha arbetat fem år som jurist innan du eventuellt kan göra ett test för att bli advokat.
Sussi 2008-02-17
1. Det är först från och med antagningen till 2010 (HT tror jag) som de som läst upp sina betyg kommer att hamna i egen urvalsgrupp och genom det få lite svårare att slåss om platserna.

Det finns nått förslag i luften om att det ska löna sig att fortsätta direkt efter gymnasiet, men vad jag vet så har det inte blivit verklighet än. Nu hamnar man inte i annan kö om man jobbat lite efter gymnasiet och sedan söker till högskola/universitet.

Högskoleprovet kan du alltid göra, och slåss om fler platser på det sättet. Chans att få extra poäng för arbetslivserfarenhet finns inte längre, har för mig att det var inför VT 08 som den sista omgången med den möjligheten gick.

2. Man kan arbeta i kommun och landsting med bland annat frågor kring EU (stöd och sånt), man kan också arbeta som sekreterare på något partis lokala avdelning etc. Antalet utbildade statsvetare är fler än antalet lediga jobb, så det kan vara lite svårt att få jobb med uppgifter som motsvarar den utbildning statsvetare har.

Att vara med i nått parti på lokal nivå kan kanske ge kontakter som kan leda till nått jobb när man är klar statsvetare.

Sök efter utbildningar på studera.nu och antagningspoäng på vhs.se

3.  Det är enbart med examen från juristlinjen/juristprogrammet som man kan bli advokat.

Att läsa rättvetenskap i allmänhet till en examen berättigar inte att sedan bli advokat, inte affärsjuridik heller (om det inte är inom juristlinjen/juristprogrammet)
Chris Wigh Studie & yrkesvägledare 2008-02-18
Hej
Vill bara klargöra att urvalsgrupen med högskoleprov + arbetslivserfarenhet redan är borttagen.
Hälsningar Chris

Skriv kommentar: