IB och universitets/högskole-engelska

20 apr 2019
Fråga:
Hej! Jag går ut i år och har gått International Baccalaureat-programmet i Uppsala där jag har läst både engelska och svenska på modersmålsnivå (som A-språk). English A Literature är ett av mina Higher Level-ämnen, dvs ämnen som en väljer att fördjupa sig i, och jag vill väldigt gärna fortsätta läsa engelska (och gärna litteratur) men även stanna i sverige. När jag sökte till universitetet såg jag inga möjligheter att läsa någon svårare kurs än nästa nivå över engelskan från de vanliga svenska gymnasieprogrammen. Finns det något sätt för IB-elever (eller andra) att hoppa över grundkurserna i engelska eller behöver jag läsa samma engelska i några år för att nå upp till den engelska-nivå som jag är på nu? Finns det någon genväg förbi grundkurserna om en redan har studerat materialet? Mvh, Josefin

Svar:

22 apr 2019
Hej Josefin, Gymmnasiekurser och högskolekurser i engelska och väldigt olika och man kan inte hoppa över grundkursen (ofta kallad Engelska 1 eller A) oavsett hur mycket engelska man redan kan. För att få ihop till en högskoleexamen behöver du dessutom läsa alla högskolekurserna i engelska i ordning.  Du kommer troligen ändå att få ut mycket nytt genom att studera engelska på högskolan eftersom det studeras på ett så annorlunda sätt från gymnasiet så jag tror inte att du kommer att känna att det är ostimulerande. Lycka till!