Turismbranschen Högskola vs Yh

21 apr 2019
Fråga:
Hej!  Tittar på både högskolor med turismprogram i Sverieg men även YH. Sen läste jag en recension från en elev som avrådde från turismprogram på akademisk nivå då arbetsmarknaden inte möter kravet på utbildade. Hur ser det egentligen ut som man studerar 2 eller 3 år YH vs högskola inom just turismbranschen? Det tillkommer mycket YH-utbildnignar många av dem vad jag kan se som riktar sig just till sin kommun och närområden. Lönar det sig att läsa akademiskt program vs YH? Tack för er analys av min fråga!

Svar:

22 apr 2019
Hej, Det finns många olika program inom turism och hur anpassade de är till arbetsmarknaden kan variera. Det bästa är nog om du vet redan innan du söker till en utbildning exakt vilket yrke eller jobb du vill ha inom turismbranschen. Då är det lättare att ta reda på hur arbetsmarknaden ser ut för just det yrket/jobbet.  Man kan då söka på en framtidsprognos här: http://allastudier.se/jobb-o-l%C3%B6n/ och sedan höra av sig till folk i bransen och fråga hur det ser ut för just det jobb du vill ha. Generellt är YH-utbildningar anpassade efter arbetsmarknaden medan högskoleprogram har många andra orsaker för sin existens. Så det kan vara bra att tänka på om man inte riktigt vet vad man vill jobba med inom turismbranshen och vill vara säkrare på att det finns jobb.  Lycka till!