Utökat studieåtagande?

I höst skulle jag vilja läsa programkurser 30hp och distanskurser 15 eller 22,5hp från ett annat universitet och dessutom en kurs på min högskola som är på 3hp. Jag har hittat en blankett för ansökan om utökat studieåtagande men den verkar bara gälla kurser vid min högskola. Jag har läst någonstans att man kommer runt ""taket"" på 45hp genom att studera vid olika universitet (så som jag vill göra), stämmer det? Hur funkar det i så fall när jag söker via VHS, kommer de inte stryka allt över 45hp? Hur ska jag gå till väga? Ska dessutom åka utomlands snart för ett halvår så helst en så smärtfri procedur som möjligt. Jag har tidigare studerat över 100% med mycket goda studieresultat.
Ann 2008-02-19 01:12

Kommentarer:

Sussi 2008-02-19
Jag läste en kurs förra våren med en som läste 40 poäng den terminen (då var det gräns på 30 poäng per termin). Det var på två olika skolor, 20 poäng på varje, och då gick det att gå över poänggränsen. 20 p var inom program och 20 som hon ville läsa extra utöver det.  

Jag vet inte riktigt hur det fungerar med vhs (eller studera.nu menar du väl?). Läser du redan ett program så ser de nog inte det i dina handlingar på studera.nu. Men söker du programkurser där (upp till 30 hp) samtidigt som de där extrakurserna och det tillsammans ger mer än 45 hp för en och samma termin, tror jag att systemet kommer på att det är över taket. Hur man gör då vet jag inte. Hon jag läste med som läste dubbelt (40 gamla poäng) sökte inte kurser inom programmet, utan kom in i det automatiskt. Möjligen kan det vara enklare att söka en helterminskurs på heltid då, när det inte söks samtidigt som annat och blir över taket.
Ann 2008-02-20
Tack, men det var ju inget direkt svar om det nu är så att jag ska söka alla kurser i höst via VHS (studera.nu). Någon annan?
Sussi 2008-02-20
Testa annars och se vad som händer om du söker alla kurser via studera.nu
Ann 2008-02-21
...om det finns ett sätt som man SKA gå till väga så vill jag ju göra det. Och det borde det finnas, så jag vill veta vilket det är, hellre än att testa.

Skriv kommentar: