Kommer jag någonsin att bli psykolog?

Jag gick ut gymnasiet med ganska bra betyg men summeringen var ändå bara 15,20. Komvux skakar bara på huvudet när jag frågar om det finns en chans att kunna läsa upp betygen där. HP har jag gjort tre gånger men ligger fortfarande under 1.0. Psykolog är det enda jag vill bli och jag brinner för det! jag har läst en del kurser på högskolan och fått toppenbetyg. Jag kan inte tänka mig att jobba med något annat.

Vad är mina nästa möjligheter? Eller ska jag inse att jag är körd och ge upp mina drömmar...?
Kimberly 2008-02-21 01:12

Kommentarer:

Sussi 2008-02-21
Komvux för de med slutbetyg kommer inte vara någon chans att tänka på. Högskoleprovet kommer bli den väg som ständigt är öppen för de som gått ut gymnasiet. Man kan göra prövningar men det kommer bli lite hårdare att söka med upptenterade betyg om något år, så det kanske man inte tjänar på. Så att göra om högskoleprovet om igen kanske skulle ge något. Öva på att kunna tänka klart och snabbt under stress så kanske det fungerar lite bättre, vem vet.
Jerry 2008-03-10
Om det är patientkontakt och eventuell terapi som är det som lockar finns också möjligheten att bli kurator.
Kimberly 2008-03-10
Jag har läst att man kan studera i Polen, finns det fler länder där man kan studera till psykolog som är gångbart i Sverige. jag läste någonstans att de som inte kommer in i sverige ofta pluggar i England, men jag hittar ingen vidare info.

Tack Jerry, jag har funderat på det också, men det är inte riktigt det jag är ute efter. Kommer jag inte in på psykolog så kommer jag försöka bli psykoterapeut.
Jerry 2008-03-13
Ah, men för att bli psykoterapeut behöver du en människorvårdande högskoleexamen a la psykolog, socionom eller läkare.

Vad gäller england har vi en hög med studenter som har läst en bachelor i england innan de har hoppat in på tredje året här i Sverige. Är utbildningen god nog att kvalificera till den kliniska utbildningen i england, bör den fungera här också. Kanske ändå bäst att kolla upp med några skolor i Sverige om du senare kan tillgodoräkna dig innehållet innan du påbörjar studierna på ett visst universitet.
Kimberly 2008-03-15
Du kan studera psykologi i Warszawa-Polen på engelska,där studerar min son och 50% är från Sverige.Mycket bra udbildning på högt nivå

Skriv kommentar: