Matematik B, krav för högskolan?

Hejsan, är så att jag ligger risigt till med Matematik B, fick IG som betyg, men har chans att läsa upp det vid sidan om. Har alltid haft svårt för matte, och Matematik B har varit inget annat än problem för mig.
Vad jag undrar är att om jag går ur gymnasiet med ett IG i Ma B, kommer det påverka min chans att komma in på högskolor drastiskt? Kanske ska tillägga att jag är mest intresserad av medie-inriktningar och eventuellt lärar-kurser, inga av mina framtida tänkbara yrken kommer ha mycket (eller ingenting) med Matematik att göra.
Tacksam för svar!! Mvh/Jonte
Jonte 2008-02-26 01:13

Kommentarer:

Sussi 2008-02-26
Allt inom högskolan kräver inte matematik b. Så du kan komma in på högskolan utan den kursen (så länge du har högskolebehörighet). Lite här och där är mattekunskaper värdefulla för förståelsen, t ex kvantitativ metod som man läser grundligt om även inom medie och kommunikation. Där kan matte b hjälpa dig, men är inte alltid krav. För att se vad du kan söka, vad som kräver matte b och vilka som inte gör det, så kan du kolla upp behörighetskraven för de utbildningar du är intresserad av, på studera.nu

Skriv kommentar: