Vilka ämnen går att kombinera? Fråga 2

06 mar 2008
Fråga:
Hej! Tack för ditt svar. Min tanke var att kunna dels ta ut en kandidatiexamen i kulturgeogragfi via det turismvetenskapliga program jag läser. Jag skulle sedan använda kurserna i kulturgeografi och läsa ex biologi A-C och på så sätt på ytterligare en kandidatexamen. Alltså en examen byggd på kulturgeografi och biologi. ""Därför undrade jag om kurserna i kulturgeografi var """"låsta"""" eller om de kan användas för att kombinera ihop till ytterligare en kandidat genom att läsa ytterligare ett ämne på A-C?""

Svar:

06 mar 2008
Jag tror inte det är ""låsta"" på det sättet. Men jag är inte säker på om man kan ha samma huvudämne i två examen, tror inte det. Vill du läsa till en till examen så kan du möjligen tillgodoräkna dig 30 eller kanske till och med 60 hp, men att ha 90 hp så det blir samma huvudämne i båda examen törs jag inte svara på om man verkligen får. Jag tror inte du får nån speciell nytta av det heller. Satsa iså fall på att ha ett annat huvudämne, tillgodoräkna kanske max 30 hp (eller 60 hp om man det går) i kulturgeografi och komplettera med ytterligare relevanta ämnen till en kandidatexamen.