Ekonomutbildning distans

Jag undrar lite hur flexibel man kan vara gällande ekonomutbildning på distans? Dvs. kan man läsa kurserna var och en för sig och ta examen den vägen eller måste man läsa hela utbildningen som program? Någon speciell ordning man måste läsa i?
Erika 2008-03-11 01:16

Kommentarer:

Sussi 2008-03-11
Man kan följa ett program och även läsa ämnen som t ex företagsekonomi och nationalekonomi till en examen. Några lärosäten erbjuder ekonomprogram på distans, on line utbildning tror jag de är.

Väljer du att läsa fristående kurser till en examen inom ekonomi så är det lite att tänka på. Där finns det några regler kring hur du kan läsa. I ett ämne som ska man läsa påbyggnader upp till 90 hp, det utgör ditt huvudämne/huvudområde och komplettera med annat upp till 180 hp. Du kan t ex inte läsa fortsättningskurs innan du läst klart grundkursen. Men hur du gör mellan grundkursen och fortsättningskursen finns inga speciella regler om vad jag vet, du kan t ex läsa kurs i annat ämne där emellan.

Kolla med de lärosäten du vill läsa på, där distanskurs du vill läsa finns, för eventuella interna regler för examen. En del har regler kring t ex att man ska ha biämne på 60 hp förutom kravet på 90 hp i huvudämne/huvudområde för att kunna ta ut examen.

Skriv kommentar: