förskollärare?

Hej! Jag har tänkt söka till förskollärare nu till hösten. vad jag förstått det som är det brist inom det yrket. Vad har jag för chanser att komma in med ett bg på 13, 33? Jag ska först o främst söka i skåneregionen. De borde väl inte dra ner på antalet platser nu när det är sån brist? Är lite orolig för att jag inte ska komma in, jag kommer att söka ca 16 program med inriktning mot förskola/skola.
Sara olsson 2008-03-11 01:16

Kommentarer:

Chris Wigh Studie & yrkesvägledare 2008-03-11
Hej
Om inte antagningspoängen höjs alltför mycket så har du stora chanser att komma in. Poängen för att komma in i Kristianstad var 9,3 och i Malmö 12,9 hösten -07.
Hälsningar Chris, www.syoguiden.com
Sara olsson 2008-03-11
okej men du tror inte de drar ner på platser, jag tänker just på att det är sån efterfrågan på förskollärare? Finns det något som indikerar på att fler kommer söka till fsk nu än 2006, 2007???
Sussi 2008-03-11
Jag har sett några terminer bakåt att det varit lediga platser utannonserade på några lärosätens utbildningsprogram till förskollärare efter sista ansökningsdagen. Så dina chanser att komma in verkar vara bra.

Lärarprogrammen verkar inte vara något som något lärosäte vill dra ner på, så att vara orolig för att platserna kommer minskas behöver du nog inte vara. Att minska platser inför ht 08 nu går kanske inte om man nu inte har extrema problem att få det att gå ihop.

Sök till de utbildningar du önskar söka till och se hur det går i urvalen. Det är det enda man kan göra.

Skriv kommentar: