Värdet av kombinationen biologi och turism?

Hej!

Jag har nu till våren en kandidatexamen inom turismprogrammet med huvudämne kulturgeografi. Jag funderar på att komplettera denna utbildning med fristående kurser i biologi.

Tanken är att få ett tydligare fokus på miljö och naturvård genom att först läsa en grundkurs i biologi och sen kurser inom naturvård. Detta för att kunna jobba med ekoturism samt miljö kombinerat med turism.

Vad anser ni om denna kombination? Hamnar de två ämnesområdena för långt från varandra? Det finns ju ingen renodlad ekoturismutbildning på högskolenivå så vad kan ni rekommendera förutom fristående kurser i biologi? Kan detta leda till en kombination av naturvård och turism som jag är intresserad av?

Hoppas på svar!
Anna 2008-03-20 01:18

Kommentarer:

Turist 2008-03-20
Det blir ju en flummig examen, men ditt område är ju det i vilket fall som helst. Mitt föslag är en räjäl utbildning på SLU, och behöver du sedan turismkunskaper så kan du gå några kurser eller en ky-utbildning. Då är du rustad.
Sussi 2008-03-20
Finns ky utbildning inom turism med inriktning mot  naturturism och vildmark. Jag tror du kan stärka ditt fokus på det sättet än att läsa till biologi. Dessutom får du praktik. Möjligen kan det gå med en annan ky utbildning med annan inriktning också och rikta in sig mot miljö, ekoturism och naturvårdinriktad turism med praktiken som ingår i ky. Jag tror jag har hört att många helst vill att man har gått en ky utbildning om man vill jobba inom turism.

Skriv kommentar: