Internationell karriär - masterexamen?

Hej!
Jag har tänkt satsa på att arbeta på den internationella arenan, t.ex. EU, FN osv. Jag har hört att man ska ha en masterexamen om man ska ha en chans att få jobb där, stämmer det? Och i så fall, vilket ämne skulle vara bäst att satsa på? Jag går samhälle nu, så något inom det området.
Lisa L 2008-03-26 01:19

Kommentarer:

Chris Wigh Studie & yrkesvägledare 2008-03-27
Hej
Det är så svårt at svara på efterom det finns så många olika arbetsområden, juridik, ekonomi, mänskliga rättigheter, politiska frågor. Fundera på inom vilket område du vill arbeta. Om du går SP så är  samhällsinriktning och språk bra val.Ofta erbjuds på SP även kurser som internationella relationer och dyl och det kan vara lämpligt kursval.
Hälsningar Chris, www.syoguiden.com
Nicklas 2008-03-27
Hej Lisa!

Jag läser själv en internationell utbildning inom ekonomi/IT här hemma i Sverige och kommer få en internationell bachelor och förhoppningsvis en internationell master när jag är klar, samtliga kurser och poäng är internationella så min examen och betyg är gångbara världen över. Något sådant du har tänkt dig? Vet att skolan har ett program inom nationalekonomi för de som vill jobba som analytiker inom EU, FN bland annat. Har en kompis som själv jobbar på en ambassadör i Bryssel som inte hade några som helst problem att få jobb eftersom hennes kurser gick på engelska samt att hon fick internationell examen och betyg. Vill du ändå jobba i Sverige så får du också svensk examen och betyg när du är klar.

Halva min klass kan inte ens svenska ,-)
Nicklas 2008-03-27
Utbildningen ges vid Internationella handelshögskolan (www.ihh.hj.se). Vet att studenterna på programmet kan som enda högskola i Sverige genomgå ett simulerat FN-program dvs. studenterna åker till New York och besöker Förenta Nationerna för att tävla och genomgå ett simulerat FN-program för att få en djupare insikt i FN´s arbete. Man tävlar med studenter inom nationalekonomi i hela världen. Är inte så bra kunskaper om programmet men du kan ju läsa mera för att få en bättre bild om det kan vara till någon hjälp. Vet dock inte heller om det finns liknande program inom nationalekonomi vid andra lärosäten i Sverige
Lisa L 2008-04-13
Hej!
Du som hette Nicklas och läste en internationell utbildning i ekonomi/IT, vilken skola läser du på? Det där programmet inom nationalekonomi lät helt perfekt, skulle gärna vilja ta reda på lite mer om det!
//Lisa L

Skriv kommentar: