Undrar bara...

Hej!
jag undrar..vad har man för krav för att bo i en studentlägenhet? förutom att hyran betalas med studiemedel varje månad..eller är det så? (för det betalar man en del av det med studiemedel)
och måste man ha ett jobb för att kunna bo i en studentlägenhet? finns det fler krav?
Mvh Sarah
Sarah 2008-04-14 01:22

Kommentarer:

Sean 2008-04-14
Kravet brukar vara att man minst studerar på halvfart 10 p/15 hp per termin på någon högskola/universitet.

Förstod inte riktigt vad du menade sen, men ja man kan betala med studiemedel ...(de struntar vart dina pengar kommer ifrån tror jag...). Många arbetar även extra.
Sussi 2008-04-14
Man ska vara student för att kunna hyra studentlägenhet. Det finns krav på hur lite poäng som man minst kan läsa för att få bo i studentlägenhet och så behöver man visa bevis på att man är studerande, t ex antagningsbesked som visas upp, Övriga krav får man läsa om för de enskilda bostadsföretagen, vad de kräver av sina hyresgäster. De flesta studerande tar studiemedel som blir det enda som de kan betala t ex hyra med (+ eventuell extra inkomst genom extrajobb). Jobba kan man nog också göra, men det brukar inte finns krav på det, om det inte är så att man förbrukat alla år man kan få studiemedel från csn för. Det enda stora krav för att få hyra studentlägenhet är att man är studerande på minst X antal poäng per termin och kan bevisa det.
Sarah 2008-04-15
undrar en sak till..
så det är alltid så att man måste gå på högskolan för att kunna bo i  en studentlägenhet...man kan inte gå på folkhögskola med för att bo i studentlägenhet eller?
och hur gör man när man ansöker om bostadsbidrag?
Sarah
Sussi 2008-04-15
Det kan kanske vara lite olika i olika städer, men som jag vet så är studentlägenheter oftast till för studenter på högskola och unversitet i staden. Ky studenter får många gånger inte ens hyra studentlägenhet, för att de inte pluggar på högskola/universitet, så folkhögskola kan nog vara svårt att hävda sig med också om man vill hyra studentlägenhet. Folkhögskolor brukar ha sina egna alternativ för bostad åt sina studerande, t ex internat.

Hör annars med det företag som hyr studentlägenhet som du är intresserad av och hör med dem vad som gäller där. En del tillåter ky studenter att bo, kanske det finns plats för andra typer av studenter också...

Bostadsbidrag söks hos försäkringskassan.

Skriv kommentar: