Sänkta krav

Hej! Tittade igår på antagningsstatistiken för juristlinjen på lunds universitet. Jämfört med många tidigare terminer har den sjunkit med två enheter gällande dem somsöker på högskoleprovet. Sökandetrycket har minskat avsevärt, medan det har ökat enormt på hela malmö högskola. Hardetta någon koppling? Jag försöker förutspå om de ""låga"" antagningspoängen håller i sig till hösten, då jag är mycket intresserad av utbildningen men inte har det resultat som ""brukade"" krävas. Är tacksam för ett så väl utvecklat svar som möjligt.
mvh
Anonym 2007-02-09 00:08

Kommentarer:

Anonym 2007-02-09
Det sägs att fler och fler inte ser någon fördel med att studera på högskola och universitet och då avstår från att söka dit. Man tror att det är därför anmälningarna sjunker. Vad som är grunden till att ett lärosäte får ökat antal sökande och ett annat får sämre söktryck är nog inte så enkelt att säga. Man kan kanske bara spekulera kring det.
Anonym 2007-02-11
Det var inte antagningsstatistiken för vårterminen som du tittade på? Då brukar ju antagningspoängen vara betydligt lägre, både vad gäller antagning på betyg och hp.
Anonym 2007-02-11
Ja, jag tittade på vårterminens, men den låg på 1.5 för högskoleprovet, och både ht 06, vt 06 och ht 05 har legat på 1.7. Jag tänkte också först att dem brukar ligga lägre på våren, men här blev jag förvånad. Kolla sökandetrycket på hsv.se
Anonym 2007-02-14
Det kommer säkert vara lite högre till hösten, men du kommer du inte in kan du ju söka nästa vår! Jag är själv intresserad av att läsa juris i lund och tänkte söka in då just i.o.m. att det är lägre antagning.

Skriv kommentar: