Kandidatexamen i psykologi

Jag undrar hur man kan använda en kandidatexamen i beteendevetenskap med psykologi som huvudämne, något jag är på väg att fullfölja.

Vilka arbetsplatser kan tänkas ha behov av sådan kompetens? Hur pass analyserande arbetsuppgifter kan det röra sej om (inte i närhet av en leg. psykologs, givetvis)? Jag är egentligen intresserad av psykologers arbetsfält men kommer inte in på programmet, så detta är en andra lösning.

Jag tar om ett år ut min kand. examen, och har även goda språkkunskaper spanska och franska, och engelska som de flesta andra. Jag är osäker på om eller vart detta leder någonstans?

Vet ni något om detta, är jag mycket tacksam för svar och tips!
Lisa 2008-04-21 01:24

Kommentarer:

S 2008-04-21
Jag tycker att man kan se att benämningen ""beteendevetare"" kommer upp mer bland jobbannonser, som om denna grupp av kompetens har kommit att ses som ett möjligt alternativ till traditionella yrkesgrupper som har en del beteendevetenskap och psykologi i sin grundutbildning. Man kommer inte i närheten av en psykologs område, men det verkar nu finnas område där det krävs psykologikunskaper men inte direkt det stora som psykologer har, och där kan beteendevetare och fil kand med psykologi som huvudämne vara intressant för arbetsgivaren. T ex jobb inom behandlingshem och liknande.

Vad har du mer för ämnen i din examen? Jag tror det kan påverka vilka jobb som kan vara aktuella för dig.
Jerry 2008-05-21
Vad är det du är intresserad av, psykisk hälsa, rekrytering, organisationsutveckling eller något annat?

Det vore intressant att veta vad du mer har för kurser.

Beteendevetare är väl ett samlingsnamn för alla med huvudämne i psykologi, sociologi, pedagogik och ibland sådant som socialantropologi med mera? Precis som naturvetare.

Skriv kommentar: