Högskola efter komvux

Hejsan.

Meriterna har registrerats och står på mina meriter på mitt användarkonto på studera. De enda meriterna som står är: Gymnasiala meriter, enstaka betyg.
Å så står de bara de kurserna jag läste via komvux på NTI skolan.
Jag skickade alltså in mitt samlade betygsdokument från gymnasiet OCH det betyget jag fick från NTI skolan/Komvux.

Jag vet inte om jag kanske måste gå till komvux med betygen så dem fixar till det så jag har ett betyg, dem sa inget om att jag skulle komma tillbaka, bara att efter jag hade pluggat kunde jag söka in på högskolan.

Jag har gått desktop publishin 300 p på gymnasienivå på NTI via Komvux, och nu vill jag läsa Webbdesign på högskola, går det eller måste jag läsa flera ämnen på gymnasienivå för att kunna ha den förutbildning som krävs för att läsa webbdesign på Högskolenivå?

Jag har nämligen sökt nu till 2 utbildningar - webbdesign högskolenivå. en sa att jag bara hade samlat betygsdokument från gymnasiet så det gick inte och den andre skrev att jag saknade den förutbildning som krävdes.
Madeleine Lindberg 2008-04-23 01:25

Kommentarer:

Chris Wigh Studie & yrkesvägledare 2008-04-23
Hej
Du måste gå till den skola där du senast läste och få dina betgy ihopslagna till ett slutbetyg. Det är inget de gör på VHS när du söker til högskolan. Det första du måste uppfylla är den grundläggande behörigheten, m a o måste du ha ett slutbetyg. Om sedan uppfyller den särskilda behörighten vet jag inte eftersom dert inte framgår av din fråga vilka utbildningar du sökt och vad du läst på gymansieskolan/komvux. Men ta kontakt med komvux!
Hälsningar Chris, www.syoguiden.com
Sussi 2008-04-23
Sista kompletteringsdag är den 15 juni för anmälan till ht 08. Kontakta komvux där du läste de komvuxkurser du tog upp, man måste nämligen själv skicka kopia av komvuxbetyg till vhs.

Kolla också med behörighetsinformationen till de utbildningar du läst. Krävs det grundläggande behörighet + t ex matte b, så räcker det inte med att bara vara behörig att söka till högskolan, du måste ha läst matte b för att kunna komma in på den specifika utbildning som har matte b i behörighetsinformationen.
Sussi igen 2008-04-23
Blev lite fel: Kolla också med behörighetsinformationen till de utbildningar du vill läsa på högskola, skulle jag skriva, inte de kurser du läst, som jag felaktigt skrev...

Skriv kommentar: