Fråga om dubbel examn (civilingenjör/civilekonom)

Hej, jag undrar hur det fungerar om man vill ta dubbel examen, där jag blir både civilingenjör och civiliekonom. Har hört att civilekonomutbildningen kortas av om man redan har läst till civilingenjör. Själv har jag valt civilingenjör i teknisk fysik med start till hösten på Chalmers. Om jag efter den utbidlningen vill läsa civilekonom, hur länge måste jag då gå? Finns det något masterprogram man kan läsa som ger avkortad civilekonomutbildning?

Tack på förhand
Erik 2008-04-28 01:25

Kommentarer:

Chris Wigh Studie & yrkesvägledare 2008-04-28
Hej
En utbildning kan endast kortas ner om du redan har läst en del av kurserna. Jag tror inte att det är så många kurser som är samma på civilekonom- och civilingejörprogrammet. En del av de som har läst t e x dubbla examen har läst utbildningarna på kortare tid. Det finns personer som läst in en civilingenjörsutbildning på 3 år.
Hälsningar Chris, www.syoguiden.com
Sussi 2008-04-28
Det finns personer som studerar dubbelt och kan då läsa till fler examen under en och samma period, eller en del av det under samma period. Läser du på chalmers så kan du kanske läsa på handelshögskolan också, parallellt. Jag vet inte hur de som gör så klarar av det hela, men det finns de som gör så. Finns ekonomutbildning som går på halvfart/distans på några lärosäten också. Det kanske är ett intressant alternativ...

Skriv kommentar: