Programexamen

Hej,

""Jag studerar Europaprogrammet statsvetenskap vid Södertörn. Jag undrar om en programexamen ifrån Södertörn står sig högre än om jag läser min sista termin vid något av de mer etablerade universiteten (Uppsala, Stockholm), och då får min examen därifrån? Jag förlorar ju isåfall min Europaprogramsexamen men har min examen från ett mer """"accepterat"""" univeristet.""

MVH
Rebecca
Rebecca 2008-05-04 01:26

Kommentarer:

Sussi 2008-05-04
Jag tror det kan bero på vart du vill komma med din utbildning. Statsvetenskap är ett ämne som har lite olika inriktningar på olika lärosäten, så det kan vara bra att titta vart den inriktning du är intresserad av får mest plats i undervisningen, så du kan få mest ut av det...

Man kan stärka sin utbildning genom att skriva uppsats för ett företag och organisation. Det kan vara ett bra alternativ eller till och med ett bättre sätt än att fundera på vilket lärosäte man ska ta examen. Praktik kan också vara en nyckel till framtidens arbetsmarknad och kan vara bättre än att tänka på vart man ska ta ut sin examen, om det finns någon möjlighet att göra praktik...

Vad är det du ska läsa på din sista termin innan en examen kan tas ut? Kom ihåg att du måste uppfylla kriteriet för huvudområde för att få ta ut en examen, vart du än säker det. Program som inte ger yrkesexamen innebär först och främst att en mestadels förplanerad studiegång medan fristående kurser att kombinera inte har det. Där finns det bara ett fåtal krav för att kunna få en examen, inte exakt vad man ska läsa varje termin. Så din fråga tror jag inte man kan svara på så enkelt. Det beror på olika saker...

Skriv kommentar: