Högskoleingenjör

Hej!!
Jag sitter här och funderar på att skola om mig. Det yrket som attraherar mig mest just nu är högskoleingenjör inom industriell teknik, maskinteknik eller teknisk fysik. Vilket ser prognosen bäst ut för? Sedan undrar jag vilken av utb som ger större chans till högre lön, även om många aspekter räknas och inte bara själva inriktningen.
Det kan nämnas att jag är en tjej, och detta yrket är ju mansdominerande, vilket kan vara svårare att kanske uppnå högre lön. Jag känner att lönen väger ganska så tungt i mitt val även att jobbet är stimulerande.
Det känns som om man satsar inom industriell teknik är en liten risktagning eftersom så många industrier baseras i utlandet nu.
Vill bara ha lite råd på vägen.
Tacksam för svar!
MalinA 2008-05-04 01:26

Kommentarer:

Chris Wigh Studie & yrkesvägledare 2008-05-05
Hej
Framtiden för ingenjörsyrket ser ljus ut men den är påverkbar av konjunkturläget.
När det gäller lönen så tror jag att det inte är några större skillnade mellan kvinnor och män. När det gäller inriktning beror det nog mer på arbetsplatsen än vilken inriktning du väljer. Idag, 2008, räknar med man en ingånglös för högskoleingenjörer på ca 26.000 och lite högre för civilingenjörer. Om lönen är viktig kanske du ska tänka på att gå en längre utbildning till civilingenjör.
Hälsningar Chris, www.syoguiden.com

Skriv kommentar: