Antagningsbesked - Studera

Hej!

Jag funderade lite på hur det går till när man väll får sitt antagningsbesked. Låt oss säga att min ansökan ser ut såhär,

1. Civilekonom - Uppsala
2. Civilekonom - Lund
3. Ekonomie kandidatutbildning - Lund
4. Nationalekonomi I - SU
5. Ekonomie kandidatutbildning - Södertörn

Om jag kommer in på mitt tredje val, men jag känner att jag skulle vilja plugga på Södertörn istället. Är det då möjligt för mig att plugga där? Kan jag tacka nej till val 3-4 och ha lika stor chans att få en plats där jämfört med någon som valt den som sitt första val? Och därefter stå som reserv till civ. ekonom utbildningarna? (dem platserna jag tackar nej till stryks helt och hållet va?)

Och om jag tackar ja till ek.kand i Lund, placeras jag automatiskt som reserv till civ.ek programmen som jag inte kom in på?

mvh
W.Buffet 2008-05-10 01:27

Kommentarer:

Sussi 2008-05-11
Om du kommer in på ditt tredje hands val så blir du reserv på alternativ 1 och 2 men stryks från alternativ 4 och 5. Vill du då ändå kunna komma in på södertörn så får du se om det finns lediga platser och göra en efteranmälan dit och hoppas att du kan få en ledig plats efter ordinarie antagningsomgång.

Sen ska du komma ihåg att tacka ja till de utbildningarna som du vill ha kvar (finns poänggräns för hur många man kan vara kvar på) och det gäller både om du står som antagen eller reserv. Du fortsätter inte automatiskt att vara antagen eller reserv om du inte tackar ja (gälller antagning till ht och vt). När du tackat ja så är de du tackat ja till som finns kvar, resten stryks.

Skriv kommentar: